Copulate in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roos PLAK - WaarBenJij.nu Copulate in Seoul - Reisverslag uit Seoel, Zuid-Korea van Roos PLAK - WaarBenJij.nu

Copulate in Seoul

Door: Roos

Blijf op de hoogte en volg Roos

09 Januari 2015 | Zuid-Korea, Seoel

Goede dag allemaal, ik hoop dat het jaar voor iedereen net zo goed is begonnen als het is voor mij.
Ik heb nu alweer ruim een maand erop zitten hier in Seoul, dus het leek me tijd om wat van de gekkigheid die ik hier tegenkom met jullie te delen.

Konglish
Voor degenen die dit nog niet weten, de term Konglish komt van Korean English. Dit is voorlopig nog steeds mijn grootste bron van vermaak. Niet alleen kunnen mensen het niet spreken (wat wel voor problemen zorgt) maar ook nemen veel ondernemers niet de moeite om hun reclameborden, winkelnamen en bar slogans door een professional te laten checken. Dit heeft ervoor gezorgd dat er nu een hele populaire bar keten leeft onder de naam Ho-bar. Een paar dagen terug kwamen we de “Great Hookah bar” tegen en veelal staat er in de uitleg van producten echt klinkklare nonsens. Ook ben ik “Dutch cube coffee” tegen gekomen in een thee zaak met de slogan: It’s Tealicious! Of, wat dacht je van “Plastic, all women bartender” (ik ben er nog niet uit of dat nu allemaal plastic dames zijn die serveren, of dat ze er gewoon plastic uitzien. Beiden geen aantrekkelijk idee.)

Om nu op de titel van dit stuk terug te komen, het gesproken Engels is niet van het niveau dat je van universiteit studenten mag verwachten. En nu heb ik het dus puur over het Engels dat in het lab gesproken wordt, niet wat de gemiddelde mens op straat spreekt. Anyway, mijn labgenoot maakte de priceless opmerking “go copulate” waarop mijn reactie was: “Excuse me?”. Wat meneer de labgenoot probeerde te zeggen was “couple date” wat dus per ongeluk werd uitgesproken als copulate, in de context was het op zich wel begrijpelijk, maar die kans kon ik me niet laten ontgaan. Zo hard gelachen. :’)

Binnen en buitentemperaturen
Op dit vlak verbaas ik me vooral. Alhoewel de temperatuur hier gemiddeld behoorlijk onder nul is, is het binnen altijd warm. Mijn theorie hierachter is dat Koreanen, met hun absoluut idiote gevoel voor fashion en schijt aan gezond verstand, hier een belangrijke reden van zijn. “Form over function” is het motto; kleding keuze is in het geheel niet aan het weer gerelateerd. Is het buiten -15 met een felle oostenwind? Perfect, dan is het tijd voor hoge hakken en een minirokje. Is het nog steeds zo koud maar ben je niet hyperslank, dan kan je geen goede warme winterjas aan omdat je dan dik lijkt. En je kan niet alleen geen dikke winterjas aan, de dunnen, stoffen winterjassen kunnen vaak niet dicht (of kunnen dat wel, maar dat wordt niet gedaan omdat het niet mooi is). Vervolgens loop je dan met een lichtelijk onderkoelde Koreaan aan de arm die snel van de ene winkel naar de andere winkel moet rennen om niet letterlijk te sterven van de kou. Het enige woord dat ik tot nu toe heb gevonden dat adequaat dit fenomeen omschrijft is “Achterlijk”. Ik heb het ook tegen die Koreaan gezegd (ze stond bijna te huilen van de kou maar weigerde haar jas dicht te doen) en die was het er ook wel mee eens. Helaas hield dat niet in dat ze beloofde in het vervolg winterkleren aan te trekken; dat kon ze gewoon echt niet, want dan leek ze een, en ik quote: “Michelin mannetje”. Verder, de mensen met ondergewicht (het gros hier) houden het zelfs niet warm met die dikke gevulde veren jas.
Maar goed, om terug te komen op de temperatuur: binnen is het altijd warm. Als de Koreanen thuis zijn willen ze het warm hebben. Een mooi gevolg hiervan is de vloerverwarming; ik stel voor dat iedereen dat van ze kopieert. Het is werkelijk fantastisch, tenminste, de eerste dag. Daarna merk je dat je neus droog is, dat je geïrriteerde, tranende ogen krijgt en vaker dorst hebt. Toen ik daar met mijn labgenoten over sprak vertelden zij mij dat het kwam door de droogte, de vloerverwarming droogt de boel uit. Daar hebben ze de humidifiers voor, een mooi apparaat dat continu damp staat te blazen. Anyway, het is in de kamers dus erg warm en droog. Wat doen de mensen hier dan: ze zetten het raam open. . . De vloerverwarming kan niet uit, die staat gewoon permanent aan dus iedereen vindt het normaal om het raam open te zetten. Milieuvervuiling van de bovenste plank als je het mij vraagt. Helaas staat mijn raam nu ook elke nacht open, anders trek ik het niet. Ik slaap nu wel veel beter, het moet het maar waard zijn.
Leuk feitje, ik heb nu al twee labgenoten meegemaakt die ’s nachts hun raam open hadden laten staan en die, naar eigen zeggen, daardoor de volgende dag verkouden waren.


Hypocrisie
Als laatste wil ik afsluiten met een mooi stukkie hiepokriesie. Er wordt hier veel vis gegeten en ik heb daarom een keer tijdens lunch (vis) gevraagd of ze niet bezorgd waren voor overbevissing? Na uitgelegd te hebben wat overbevissing was (ze kenden de term in het geheel niet, zelfs niet het principe) waren ze het er snel over eens dat de Koreanen niet de oorzaak waren van overbevissing, nee, de schuld lag duidelijk bij de Chinezen. Want, zoals dat gaat, die Chinezen vissen de Koreaanse zee leeg. De Koreanen vissen daarom in de buurt van Somalië en Europa. Aangezien Chinese vis slecht is kopen ze die hier niet. Koreanen kopen Koreaanse vis. Dat vragen ze altijd als ze de vis kopen, en de verkopers zetten het op hun bordjes. Mijn volgende vraag was logischerwijs of zij dan wisten waar de vis die we op dat moment aan het eten waren vandaan kwam. De stilte die volgde was veelzeggend.


Dit soort dingen doen me afvragen wat voor gekkigheid we in Nederland eigenlijk hebben, dat zo ingebakken zit dat er totaal niet meer over na wordt gedacht.

Nouja, daar hou ik het voor vandaag maar weer bij.
Groeten uit Verweggistan

  • 10 Januari 2015 - 10:50

    Thijs:


    Om op je laatste opmerking terug te komen: ik ben heel benieuwd of je ook een dagboek gaat bijhouden wanneer je terugkomt! Om het anders te zeggen: mensenkennis is zelfkennis. :)

    Hoe kijkt de Zuid-Koreaan aan tegen (moslim) terrorisme? Is dat een ver van hun bed show, of beschouwen zij dit ook als een aanslag op hun democratie?

    Ik ben benieuwd en de groeten uit het kleine kamertje!

    Thijs

  • 10 Januari 2015 - 12:53

    Roos PLAK:

    Hoi Thijs,
    Ze hebben hier geen moslims, aldus Bo-ok. Misschien dat er wat buitenlanders hier hun geloof beoefenen, maar ik heb nog geen moskee gezien. En niemand lijkt het echt wat te kunnen schelen dat er een terreur organisatie rondloopt en mensen aanzet tot aanslagen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Korea, Seoel

Roos

Actief sinds 01 Dec. 2014
Verslag gelezen: 294
Totaal aantal bezoekers 6551

Voorgaande reizen:

29 November 2014 - 27 Augustus 2015

Korea

05 December 2012 - 16 December 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: